مزاياي كاربرد كود ماهي در كشاورزي

۷ بازديد

مزاياي كاربرد كود ماهي در كشاورزي
كود ماهي با استفاده از بقاياي ماهي و ريز مغذي ها و ساير عناصر غذايي موثر در تغذيه گياه توليد مي شود . در واقع كود ماهي تركيبي غني شده از عناصر ميكرو و ماكروي مورد نياز گياهان بوده و به لحاظ اقتصادي با توجه به تامين كليه نيازهاي غذايي گياه ، كود ماهي ، كودي مقرون به صرفه و اقتصادي به شمار مي رود .
از آنجا كه كود ماهي در دسته كودهاي آلي بوده و اين كودها به نحو چشمگيري در كشاورزي تاثير گذار مي باشند ، استفاده از اين كود ، به ويژه در زمينهاي زراعي كه از نظر مواد آلي فقير هستند توصيه مي شود.
در مقايسه با ساير كودهاي حيواني من جمله كود مرغي و كودهاي دامي ، كود ماهي از ميزان فسفر و ازت بالاتري برخوردار بوده بنابراين استفاده از كود ماهي در زمينهاي زراغي و باغات بسيار كارامد و مفيد مي باشد .
مواد آلي موجود در خاك كه عموما از تجزيه و فساد بقاياي گياهان و حيوانات به وجود مي آيد ، ويژگيهاي فيزيكي و شيميايي خاك را بهبود مي بخشد و به تبع اين موضوع ميزان عملكرد محصولات نيز بالاتر خواهد رفت .
كود ماهي و ساير مواد آلي و كودهاي حيواني باعث به هم چسبيدن اجزاي خاك شده و خاك را تبديل به دانه هاي درشت تر مي نمايد . عدم وجود مواد آلي در خاك ، باعث پراكندگي ذرات ريز خاك ميشود كه بنابراين فاصله بين ذرات خاك كم شده و سرعت حركت آب در چنين خاكي به كندي خواهد بود و فرايند تهويه به نحو مطلوبي صورت نميگيرد .
از طرفي ، در چنين شرايطي ، به علت فقدان فضاي خالي بين ذرات خاك ، حجم خاك كم شده و ميزان ماندگاري آب در خاك كاهش مي يابد . همچنين به خاطر يكنواختي و كم حجم بودن خاك ، حركت جريان آب به سطح منتقل شده و باعث فرسايش سطح خاك شده و با خشك شدن سطح خاك و ايجاد سله ، مانعي در جهت رشد و جوانه زني بذرها خواهد بود .
به طور كلي كودهاي آلي من جمله كود ماهي و كودهاي شيميايي مكمل هم بوده و استفاده همزمان اين دو ، شرايط محيطي مناسبي براي رشد و نمو گياه فراهم مي آورد .
از طرفي استفاده از كودهاي آلي همچون كود ماهي ، كود مرغي و يا ساير كودهاي دامي ، اثرات مخرب و زيانبار استفاده دراز مدت كودهاي شيميايي را تعديل نموده و كاهش مي دهد .
در مناطق خشك نيز به علت بالا بودن دما و كمبود رطوبت مناسب خاك ، مواد آلي موجود در خاك به سرعت تجزيه شده و بنابراين خاك كشاورزي اين مناطق ، عموما فاقد مواد آلي مي باشند . بنابراين در زمينهاي كشاورزي اين مناطق و باغات نظير باغات پسته ، استفاده از كود ماهي و ساير كودهاي آلي توصيه مي شود .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.