نقش كود آهن در رشد و باروري گياه

۱۰ بازديد

نقش كود آهن در رشد و باروري گياه
آهن كه عموما از طريق مصرف كود آهن در اختيار گياه قرار مي گيرد ، در تشكيل سبزينه در گياهان نقش موثري دارد و البته آهن از ان دست مواد غذايي كم مصرف مي باشد كه استفاده از آن ضروري اما به ميزان كم مي باشد .
علايم كمبود آهن در گياهان 
از مهمترين علايم كمبود آهن در گياهان ، رنگ پريدگي و زردي برگها مي باشد كه اين معضل در بيشتر مناطق زراعي كشور ما وجود دارد . اگر چه در تمامي گياهان زراعي و باغي ، كمبود آهن مي تواند مشكل آفرين باشد اما اين موضوع به ويژه در گياهاني نظير سيب زميني ، سويا و ... بيشتر به چشم مي خورد . يكي ديگر از علايم كمبود آهن در گياه ، زردي يا سفيدي لبه برگهاي گياه مي باشد .
يكي از راههاي كنترل كمبود آهن در گياهان را مي توان مديريت كشت دانست . بدين معنا كه در خاكهاي آهكي فاقد آهن ، از كشت گياهان حساس به كمبود آهن خودداري نماييم. همچنين عدم آبياري بيش از حد و كوددهي نا متعادل و بي رويه ميتواند از بروز كمبود آهن جلوگيري نمايد .
مصرف كود آهن ، راهكاري براي جبران كمبود آهن در گياهان
يكي از راههاي درمان گياهي كه با كمبود آهن روبروست ، مصرف كود آهن به ميزان لازم از طريق محلول پاشي و يا تزريق آن بر روي تنه و ساقه گياه مي باشد . از بهترين انواع كود آهن كه در كشور ما توصيه مي شود ، كود كلات آهن بوده كه البته بايد بدانيد كه اين نوع از كودها از قيمت و هزينه نسبتا بالايي بر خوردار مي باشند . كود سولفات آهن ، نسبت به كلات آهن از قيمت پايين تري برخوردار مي باشد .
ميزان مصرف كود آهن لازم در گياهان
همانطور كه اشاره شد ، مصرف كود آهن در زمينها و مزارعي كه دچار كمبود آهن مي باشند توصيه مي گردد و انواع كود آهن توسط متخصصان معرفي و توليد شده است اما آگاهي از نحوه و ميزان استفاده صحيح از كود آهن نيز جزو ضروريات بوده كه كشاورزان بايد از ان به خوبي مطلع باشند تا بتوانند بهترين و بيشترين بهره وري را از مصرف اين كود كسب نمايند . 
در ميزان و نحوه مصرف كود آهن ، نوع گياه و نيازهاي آن ، شرايط رشد و منطقه مورد نظر از فاكتورهاي تاثير گذار مي باشند .
باور غلطي كه در بين برخي از كشاورزان وجود دارد استفاده بيش از حد كود آهن به منظور رفع مساله كمبود آهن مي باشد . بايد بدانيد كه مصرف هر نوع كود و ماده غذايي بيش از حد لزوم ، به همان اندازه كه ميتواند موثر باشد ، خطرناك نيز مي باشد . به عنوان مثال مصرف بيش از حد كود آهن ، ميتواند سبب از دست رفتن طراوت و شادابي گياه شود هر چند كود آهن از ان دست كودهايي ست كه آثار مخرب چنداني بر گياه ندارد اما توصيه ميشود پيش از استفاده از ان از نحوه و ميزان لازم مصرف آگاهي كسب نماييد .

 

كود ميكرو

كود سولفات روي

كود سولفات آهن


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.