كود زيستي چه ميباشد

۱۲ بازديد

كود زيستي چه ميباشد

همان گونه كه مي دانيد , مصرف بيشتراز مقدار كودهاي شيميايي , اثرات زيانباري بر طبيعت به جاي گذارده و سبب ساز به آلودگي هاي محيطي و زيستي فراواني شده اند . علاوه بر اين , مصرف كودهاي شيميايي بر سالم بشر و بقيه جانداران هم تاثيرات فراواني گذارده است . كليه اين مورد ها , كارشناسان و متخصص ها اين شاخه را بر آن داشت تا مبادرت به ايجاد و ساخت كودهايي كنند كه تاثيران مخرب كمتري بر محيط زيست و انسانها بگذارد . اين كودها كه در اصطلاح به آن‌ها كود زيستي اطلاق مي گردد علاوه بر تامين نيازهاي خاك و گياه , تاثيرات مثبتي بر محيط زيست هم داراست .

او‌لين جور كود زيستي نزديك به يك قرن پيش ايجاد و استفاده شد و بعداز آن به ندرت , ايجاد و استفاده از گونه هاي كود زيستي گسترده خيس شويد .

انگيزه از بكار بردن كود زيستي در كشاورزي

وسيع ترين انگيزه از مصرف كود زيستي , تقويت خاك و باروري و حاصل خيز نمودن زمين مي‌باشد . با مصرف كود زيستي و تامين نيازهاي غذايي خاك و گياه , بازده و سعي گياه در رويش و حاصلخيزي بيشتر شده و سبب به ارتقا محصول و بالا رفتن كيفيت آن مي گردد .

در واقع به خواسته محافظت منابع جانور در خاك و تامين تندرست اشخاص جامعه راه‌حل اي جز در پيش دريافت كردن روشهاي كشاورزي زيستي بر طبق كشت و استفاده از كود زيستي باقي نمي ماند .

محصول آخرين حاصل از مصرف كودهاي زيستي خير فقط فاقد ما‌نده سموم مي‌باشد بلكه از ديد مزه و كيفيت هم دارنده برتري هاي فراواني نسبت به بقيه كودها ميباشد لذا امروزه مصرف توليدات كشاورزي و غذايي اصل از كشاورزي طبيعي و كودهاي زيستي هواداران متعددي در جامعه ها به دست اورده است .

مزيتهاي استفاده از كود زيستي در خاك

• مصرف كود زيستي سبب ساز كاهش استفاده از كودهاي شيميايي شده كه به مزيتهاي عدم استفاده از كودهاي شيميايي در ابتدا اشاره شد .

• استفاده از گونه هاي كود زيستي منجر بالا رفتن ميزان مواد غذايي جان دار در خاك شده كه‌اين مورد باعث رويش و باروري و حاصلخيزي خواهد شد .

• استفاده از گونه هاي كودهاي زيستي تاثير بسزايي در جلوگيري از فرسايش خاك خواهد داشت .

• با سود گيري از گوگرد جانور در كودهاي زيستي , شوري خاك هم تصحيح مي گردد .

• توان جذب مواد غذايي در گياهان با استفاده از كود زيستي و طبيعي ارتقاء خواهد داشت .

تقسيم بندي كلي كودهاي زيستي

در يك جور بندي كلي مي توان كودهاي زيستي را اينگونه مدل بندي نمود :

كود هاي زيستي جلبكي

كودهاي زيستي قارچي

كودهاي زيستي باكتريايي

ميكروارگانيسم هاي اثرگذار

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.