دستگاه جوجه كشي و نحوه عملكرد آن

۱۴ بازديد

جوجه كشي مصنوعي : امروزه جوجه كشي طبيعي نمي تواند نيازهاي رو به رشد جامعه را براورده كند بنابراين توليد جوجه به روش مصنوعي و در حجم زياد از جايگاه و اهميت ويژه اي برخوردار است و نسبت به جوجه كشي طبيعي داراي محاسني به شرح زير ميباشد:
1. در تمام طول فصول سال امكان توليد جوجه وجود دارد
2. تعداد زيادي جوجه در هر دوره ميتوان توليد كرد
3. به وجود مرغ كرچ نيازي نيست
4. براي رشد جنين شرايط لازم وجود دارد و كليه مراقبتهاي بهداشتي جهت جلوگيري از آلودگي و شيوع امراض تحت كنترل مي باشد .
انسان با بررسي و تحقيق بر روي حالات و رفتار مرغ كرچ در هنگام خوابيدن به روي تخم مرغ (جوجه كشي طبيعي) و فهميدن به عوامل موثر در رشد نطفه به ساخت ماشين جوجه كشي اقدام كرد.
انجام جوجه كشي مصنوعي از هر دستگاهي كه بتواند عوامل رشد جنين از قبيل ( چرخش ، حرارت ، اكسيژن ، رطوبت) را فراهم كند ميشود براي بهره برداري از جوجه كشي مصنوعي استفاده كرد.
اجزا و ساختمان دستكاه جوجه كشي و نحوه استفاده از آن : دستگاه جوجه كشي بگونه ايي است كه با آن انسان ميتواند در هر مقياسي به انجام عمل جوجه كشي (مصنوعي ) بپردازد.
موارد زير در ساختمان تمام دستگاه جوجه كشي (با هر ظرفيتي ) در آن به كار رفته است:
1 - سيستم تنظيم حرارت ( مبحث دما( در دستگاه
2 - سيستم توليد رطوبت يكنواخت و تهويه هواي مناسب دستگاه
4 - نحوه چرخاندن منظم تخم مرغها در دستگاه
با يكي از اين روشهاي زير ميتوان فضاي داخل دستگاه جوجه كشي را گرم كرد :
1. هواي گرم جريان داشته در لوله هاي داخل دستگاه جوجه كشي
2. جريان آب گرم در درون لوله هاي داخل دستگاه جوجه كشي
3. گذاشتن مقاومتهاي الكتريكي در داخل دستگاه جوجه كشي
ماشين يا دستگاه جوجه كشي دستگاهي است كه بايد توانايي به وجود آوردن شرايطي كاملا مشابه با آنچه پرنده ي مادر بطور غريزي براي تبديل تخم ها ي نطفه داربه جوجه انجام ميدهد را دارا باشد .
مبحث دما :
از نظر منبع حرارت دستگاه جوجه كشي متفاوت هستند گاز طبيعي ، سوخت فسيلي مثل نفت يا گازوييل ( البته اين منبع عملا منسوخ شده است ) ، نيروي برق و...
خصوصيات يك سيستم ايده آل گرمايي براي دستگاه جوجه كشي :
1 - تناسب بين ابعاد و حجم دستگاه جوجه كشي
2 - سيستم گرمايي بايد در فاصله و محلي قرار بگيرد كه نسبت به تخمها مناسب باشد
3 - بالايي راندمان
4 - تامين حرارت مطلوب و مورد نياز دستگاه در كوتاهترين زمان بدون وارد كردن شوك حرارتي به تخم و جنين
5 - حرارت بايد به صورت يكنواخت پخش شود به نحوي كه كليه تخمها در شرايط دمايي يكسان ونرمال قرار بگيرند.
مبحث رطوبت :
توليد رطوبت از آب به روشهاي مختلفي امكانپذير است ، در ابتدايي ترين روش ميتوان يك ظرف آب را در دستگاه جوجه كشي قرار داد كه باعث ايجاد رطوبت ميشود حال اگر به شود به طور معيني سطح آب ظرف را تنظيم كرد و با يك رطوبت سنج ساده ميزان آن را اندازه گيري كرد با اين روش به نحو مطلوب تري ميتوان بر رطوبت مورد نياز فرآيند جوجه كشي نظارت داشت.
از دستگاههاي رطوبت ساز يا بخار سرد آلتراسونيك يا مه ساز كه مبتني بر مدارات الكترونيكي هستند در دستگاههاي پيشرفته با تكنيك خاصي استفاده شده است ولي در سطوح كوچكتر از يك ظرف آب معمولي ميتوان استفاده كرد. ظرف آب بايد در نزديكي منبع گرما قرار بگيرد زيرا بايد از گرماي منبع براي توليد بخار استفاده كرد و حتما بايد در محلي باشدكه باعث خيس شدن محل نشود و به خوبي مهار گردد.
بوسيله دستگاه اندازه گيري ديجيتالي، (رطوبت سنج ) ميزان رطوبت سنجيده ميشود. در دستگاه جوجه كشي دماي موجود باعث تبخير آب ازتخم مرغها و تلفات جنين مي شود . به همين دليل توجه به رطوبت مناسب اهميت بسياري دارد. از طرفي رطوبت كم شده در دستگاه جوجه كشي باعث ميشود كه تبخير و وسيع تر شدن كيسه هاي هوايي داخل تخم افزايش يابد كه در نتيجه نوك جوجه به اطاقك هوا زودتر مي رسد . همچنين بالا بودن رطوبت باعث ميشود كه كيسه هوا شده دير به وسعت برسه و جوجه در اين زمان قادر به تنفس نخواهند بود . رطوبت دستگاه جوجه كشي به سرعت تهويه و دماي آنها بستگي دارد .

اهميت تهويه در دستگاه جوجه كشي:
مهمترين مساله اصلي در تهويه اكسيژن رساندن به تخم مرغ و دور كردن دي اكسيد كربن توليدي از آن ميباشد البته مسائل ديگري هم مثل رطوبت و توزيع يكنواخت گرما از كاركردهاي ديگر تهويه است .
چرخش تخم مرغها :
چرخاندن تخمها در زمانهاي مشخص در جوجه كشي تاثير بسزايي دارد ميباشد ، بصورت طبيعي مشاهده شده است مرغ مادر براي جلوگيري از چسبيدن زرده به پوسته و همچنين كيسه هواي درون تخم هر ۳۵ دقيقه بطور متوسط اقدام به چرخش تخمها ميكند ، در مقياس صنعتي چرخش تخمها را به ازاي هر ۱ ساعت براي تخم مرغ و هر ۲ تا ۴ ساعت يكبار براي تخم بلدرچين توسط فشار جكهاي بادي و يا موتورهاي الكتريكي انجام ميشود و مرسوم ترين نحوه براي چرخش تخمها به اين صورت است كه بايد سر كوچك تخمها بسمت پايين باشد و در دستگاه جوجه كشي در شانه مخصوص قرار بگيرد اين شانه را نسبت به افق ۴۵ درجه تغيير زاويه داده و پس از مدت زمان مشخصي اين تغيير زاويه ۴۵ درجه اي نسبت به افق را از طرف مقابل اعمال ميكنند بايد توجه داشت هر گونه چرخش بايد به آرامي و بدون تكانهاي شديد انجام پذيرد زيرا تكان شديد باعث صدمه به جنين شده و از ميزان موفقيت در جوجه كشي مي كاهد .
نكته:
تخم مرغها به اين گونه قرار ميگيرند كه قسمت پهن آنها به سمت بالا باشد وگرنه سر جوجه در قسمت باريك قرار مي گيرد و به تنفس قادر نخواهد بود و از بين مي رود ( قسمت پهن از كيسه محبوس شده هوا تشكيل شده كه در روزهاي آخر جوجه از آن تنفس ميكند ) ولي در 3 روز پاياني به هچ به حالت افقي در سينيهاي هچر قرار خواهند گرفت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.