كشت بذر خيار

۱۲ بازديد

بعد از تعيين زمان كاشت بذر خيار ، انتخاب بذر خيار مناسب با اقليم آب و هوايي منطقه مورد نظر ، يكي از اصلي ترين فاكتورها در كشت و توليد اين محصول مي باشد .
در مناطق جنوبي كشور ، كه زمان كاشت بذر خيار ، از اوايل مهر ماه آغاز مي شود و يا مناطق شمالي و مركزي كه كاشت بذر خيار از اول دي ماه آغاز مي شود ، بذر خيار تك گل توصيه مي شود. بذر خيار تك گل داراي برگهاي ريز و بسيار مقاوم به سرما مي باشد ازين رو مناسب براي دوره هاي كشت طولاني مدت مي باشد .
در مناطقي كه داراي دو فصل زراعي و كشت مي باشند ، توصيه مي شود از ارقام بذر خيار پر گل استفاده شود . اين نوع بذر خيار داراي محصول زياد و دوره كشت كوتاه مدت مي باشند .
يكي از بزرگترين مشكلات در كشت انواع بذر و بذر خيار ، عدم توجه كشاورزان به نوع و رقم بذر خيار ، زمان كشت و منطقه و اقليم آب و هوايي مي باشد . اصولا كشاورزان بدون در نظر گرفتن اين موارد ، به علت پر محصول بودن برخي از ارقام بذر خيار ، اقدام به كشت همان رقم در مناطق مختلف با شرايط آب و هوايي گوناگون مي نمايند كه در بسياري از موارد ، اين كشت ناموفق يا با بازدهي نا مناسب توام خواهد بود.
يكي ديگر از اشتباهات كشاورزان انتخاب بذر خيار كشت شده در يك فصل ، كه محصول و بازدهي موفقي داشته ، در فصل بعدي كشت مي باشد . مثلا كشاورزي در فصل بهار از نوعي از بذر خيار استفاده نموده كه كشت موفقي داشته و به اشتباه ، اين بذر را براي كشت بعدي پاييز انتخاب نموده كه با شروع فصل سرما و ريز و كوچك بودن ميوه ها ، شروع به استفاده از كود و سم مضاعف نموده تا بتواند همان ميزان محصول را برداشت نمايد . در صورتي كه با انتخاب بذر خيار مناسب همان فصل و بدون استفاده از سم و كود بيشتر ، همان ميزان محصول دريافت خواهد شد.

در يك طبقه بندي جامع ميتوان بذر خيار را به اقسام زير طبقه بندي نمود :
بذر خيار زمستانه تك گل
بذر خيار زمسانه پر گل
بذر خيار بهاره تك گل
بذر خيار بهاره پر گل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.