كود كامل ماكرو يا كود NPK

۶ بازديد

كود كامل ماكرو يا كود NPK
كود كامل ماكرو كه در اصطلاح با عنوان كود NPK نيز شناخته مي شود ، حاوي سه عنصر عمده فسفر ، پتاسيم و ازت مي باشد كه در پاره اي از مواقع در تركيب كود NPK ، از روي و تركيبات آن نيز البته به ميزان بسيار كم استفاده مي شود . كود NPK در كشاورزي نوين ، بسيار پر مصرف بوده و عمده توليد كود NPK در كشور ما به صورت گرانوله مي باشد .
استفاده از كود NPK يا همان كود كامل ماكرو ، به سبب دارا بودن عناصر اصلي مورد نياز خاك ، از ساير كودهاي حاوي تركيبات ازت ، پتاسيم و فسفر موثر تر مي باشد .
پر واضح است كه تامين نياز غذايي جوامع ، به افزايش بهره وري خاك بستگي دارد و مصرف كودهاي شيميايي ، به ميزان بسيار زيادي در حصول به اين موضوع نقش دارد . كود كامل ماكرو يا كود NPK نيز همانند ساير انواع كود ، به منظور حاصلخيزي و افزايش باروري محصولات كشاورزي بكار ميرود . اين كود (كود NPK) ميتواند در زمينهاي باغي ، زراعي و اراضي شور مورد استفاده قرار گيرد .
بيشترين استفاده از كود كامل ماكرو يا كود NPK در زمينهاي زراعي مي باشد كه عمده مصرف آن به صورت گرانول و مناسب براي انواع كشت مي باشد . در استفاده از كود كامل ماكرو يا كود NPK ، نكته حائز اهميت ، شخم زمين به ميزان لازم و قرار دادن آن در محلهاي مشخص شده و در زير خاك مي باشد .
در زمينهاي زراعي شور ، استفاده از كود كامل ماكرو يا كود NPK ، بايستي بر اساس نتيجه آزمون خاك مورد استفاده قرار گيرد . نحوه استفاده از ان نيز پيش از كاشت نهال در چاله غرس و پس از كاشت به صورت كود پايه در اوايل فصل بهار مي باشد .
كود كامل ماكرو يا كود NPK در درختان و محصولاتي كه نياز به ميزان زيادي از عنصر پتاسيم دارند و همچنين درختاني كه مبتلا به زردي برگ شده اند ، عملكرد مناسبي خواهد داشت .
در صيفي و سبزيجات نيز مصرف كود كامل ماكرو يا كود NPK به اشكال مختلف تقسيط ، پيش از كاشت و به شكل نواري مورد استفاده قرار مي گيرد .
فرآيند توليد كود كامل ماكرو يا كود NPK
در توليد كود كامل ماكرو يا كود NPK از روش ميكس و گرانول سازي استفاده مي شود بدين ترتيب كه در ابتدا مواد اوليه شامل سولفات پتاسيم و آمونيوم و فسفات آمونيوم به ذرات بسيار ريزي تبديل شده و سپس بر اساس فرمولاسيون كود ، مواد با اندازه و نسبتهاي مشخص وارد دستگاه مي شوند .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.