فوائد و خواص مونو پتاسيم فسفات

۱۷ بازديد

مونو پتاسيم فسفات يكي از انواع كودهاي فسفره مي باشد كه قابليت حل شدن در آب دارد و استفاده از آن در كشاورزي و بويژه براي محصولات باغي توصيه مي گردد.
به لحاظ ظاهري ، مونو پتاسيم فسفات پودر كريستالي نرمي است كه به راحتي و به سرعت در آب حل مي شود .
مونو پتاسيم فسفات ، فاقد كلر و هر گونه از فلزات سنگين و همچنين تركيبي بدون آمونيوم و نيتروژن مي باشد و به همين دليل ، استفاده از آن در كشت هاي هيدروپونيك يا آبكشت ، بسيار مناسب بوده و توصيه مي گردد .
به منظور اختلاط با ساير كودها نيز ، مونو پتاسيم فسفات ميتواند به خوبي با تركيبات نيترات و كودهاي نيتروژني ، همچون نيترات آمونيوم و نيترات كلسيم ، تركيب شده و به عنوان منبعي بسيار ايده آل ، مورد استفاده قرار گيرد .
مونو پتاسيم فسفات همچنين با بيشتر انواع كودها بجز كودهاي خانواده كلسيم و محلولهاي غليظ منيزيومي ، قابل حل شدن در آب و اختلاط مي باشد .
همچنين مونو پتاسيم فسفات مي تواند در سيستمهاي كود آبياري همچون سيستمهاي آبياري سنتر پيوت ، خطي ، سنتر لينير ، سيستمهاي آبياري قطره اي و كشتهاي هيدروپونيك مورد استفاده قرار گيرد .
با توجه به EC بسيار پايين مونو پتاسيم فسفات ، به راحتي قابل استفاده بر روي گياه و برگها بوده و با مصرف اين ماده بر روي گياه ، تقريبا احتمال سوختگي گياه وجود ندارد .
يكي از كاربردهاي مونو پتاسيم فسفات ، استفاده از آن به منظور كاهش بيماري هاي برگي گياهان مانند سفيدك دروغي مي باشد .
از آنجا كه مونو پتاسيم فسفات داراي مقاديري از تركيبات فسفري مي باشد ، لذا در محلولهاي تهيه شده از آن ، اسيديته، ثابت نگه داشته مي شود كه اين موضوع ميزان اثر بخشي آفت كش ها را افزايش مي يابد .
برخي از ويژگيهاي مونو پتاسيم فسفات
مونو پتاسيم فسفات بطور كامل قابليت حل شدن در آب را دارد .
اين تركيب ، ميزان شوري و شوري زايي پاييني دارد .
مونو پتاسيم فسفات باعث جذب ريز مغذي ها شده و راندمان جذب فسفر در اين تركيب بالاست.
از انجا كه مونو پتاسيم فسفات فاقد ازت بوده ، در دوره هايي از رشد گياه كه نياز به ازت نيست ، مصرف اين تركيب در رشد گياه تاثيرات چشمگيري خواهد داشت .
همانطور كه اشاره شد ، مونو پتاسيم فسفات فاقد عناصر و فلزات سنگين مي باشد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.