گوگرد معدني و نقش آن در خاك كشاورزي

۶ بازديد

استفاده بي رويه از انواع كوهاي شيميايي و سموم پر خطر در سالهاي اخير ، نه تنها باعث آسيب جدي به محيط زيست شده بلكه تا حد قابل ملاحظه اي روند حاصلخيزي و باروي خاكهاي كشاورزي را نيز كاهش داده است.
با توجه به كمبود مواد آلي خاكهاي حال حاضر كشاورزي و قليايي بودن اكثر مناطق كشاورزي ، پتانسيلهاي توليد محصولات كشاورزي و همچنين كيفيت محصولات توليدي رو به كاهش و افت چشمگير مي باشد .
گوگرد يكي از چهار عنصر مفيد و اصلي در رشد و باروري خاك و گياه مي باشد و با توجه به نقش قابل توجه اين عنصر در روند بهبود بازسازي خاك و باروري محصولات ، امروزه استفاده از گوگرد معدني در كشاورزي توسط كارشناسان توصيه مي گردد.
يكي از مزاياي استفاده از گوگرد معدني ، طبيعي و ارگانيك بودن اين محصول بوده كه بدون هيچ ماده شيميايي ديگري ، مي تواند كليه نياز غذايي و آلي خاك را فراهم نمايد.
با توجه به پايين آوردن سطح اسيديته خاك توسط گوگرد معدني ، با استفاده از اين عنصر در خاكهاي كشاورزي ، تمامي ريز مغذي هاي غير قابل جذب خاك ، آزاد شده و قابل جذب مي گردند.
يكي ديگر از برتري هاي استفاده از گوگرد معدني فقدان هر گونه از فلزات سنگين در اين ماده بوده كه اين خود عاملي براي حذف اين عنصر از ليست مواد سرطان زا مي گردد.
علاوه بر آن گوگرد معدني نقش بسزايي در از بين بردن انواع قارچ و كنه و كليه آفات زراعي و باغي دارد .
از ديگر ويژگيهاي قابل توجه گوگرد معدني ، تاثير آن در كاهش قلياييت خاك است كه با توجه به اين موضوع ، گوگرد معدني ، خاك را تبديل به محيطي بسيار مساعد براي رشد گياهان مي نمايد.
گوگرد معدني به صورت ويژه تاثير بسزايي در از بين بردن كرم ساقه خوار و كنه دار درختان ، سفيدك انگور و ... دارد . همچنين استفاده از گوگرد معدني به شدت براي باغات پسته توصيه مي گردد.
گوگرد معدني به صورت چالكود نيز قابل استفاده بوده و باعث ضد عفوني شدن خاك و كاهش سموم كشاورزي باقيمانده در خاك ميگردد.
گوگرد معدني ميزان مقاومت گياه نسبت به بيماريها را افزايش داده و در ساخت پروتويين و آنزيمهاي مفيد خاك موثر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد